لوازم آزمایشگاه(شیمی)
نوشته شده توسط : نغمه محسنی

 

ارلن

یا ارلن مایر یکی از شیشه آلات پرکاربرد آزمایشگاهی است که به شکل مخروطی است. ارلن مایر دارای انواع مختلفی است که در زیر به هرکدام از آنها و کاربردشان اشاره خواهد شد.

آرلن

ارلن درپیج دار: برای نگهداری مواد استفاده میشود.

ارلن دهانه گشاد: برای به حجم رساندن مایعات یا جوشاندن و جداسازی آنها مورد استفاده قرار میگیرد.

ارلن دهانه تنگ: مزیت این ارلن نسبت به ارلن دهانه گشاد، جابجایی راحت تر مواد درون آن است.

ارلن خلا: با نام ازلن تخلیه نیز نامیده میشود، عمدتا برای فیلتر کردن و عبور از صافی استفاده میشود

بورت

بورت وسیله ای شیشه ای به صورت لوله دراز و باریک است که در انتهای زیری آن محلی برای خارج شدن محلول وجود دارد. بورت معمولا برحسب میلی لیتر درجه بندی و هر میلی لیتر نیز معمولاً خود به ده قسمت برابر تقسیم می شود.

کاربرد: در اندازه گیری حجم مایع ها به کار می رود.
طرز استفاده: شیر شیشه ای بورت را همواره باید با انگشتهای دست چپ گرفت و باز و بسته کرد. برتری این کار در این است که شیر به طرف داخل فشرده می شود و از شُل شدن آن و چکه کردن مایع از بورت جلوگیری می کند. درصورتی که با گرفتن شیر بورت با دست راست، شیر به تدریج به طرف بیرن کشیده می شود و در این صورت احتمال دارد محلول از بورت چکه کند.

دسیکاتور (Desiccator):

یکی از ابزارهای آزمایشگاهی می‌باشد که برای خشک کردن مواد جامد به خصوص رسوبات از آن استفاده می‌شود. بوته های چینی بر روی پایه هایی در دسیکاتور قرار گرفته و درب دسیکاتور با روغنی چفت می شود (برای جلو گیری ازاتلاف انرژی) و باعث میشود دمای بسیار بالایی در دسیکاتور ایجاد شود.

مبرد (کندانسور)

این وسیله به صورت لوله‌های پیچیده و درون هم ساخته شده و به طور خاص برای جدا کردن مایعاتی که در هم حل شده‌اند به وسیله تبخیر و تقطیر به کار می‌رود.(بوته چینی)(کروزه چینی)

بوته آزمایشگاهی ظرف مخروطی (مخروط ناقص) شبیه انگشتانه است که لیه های آن کاملاً صاف و جداره های داخلی و خارجی آن صاف و صیقلی است. اگرچه بوته آزمایشگاهی را از جنس فلز (بویژه از نیکل). گرافیت و سفال (بوته گلی یا سفالی) نیز می سازند اما این بوته ها عمدتاً از جنس  چینی تهیه می شود معمولا دارای سرپوش است 

بالن شیشه ای

بالن‌ها در شکل های مختلف و برای استفاده‌های ساخته می‌شوند. پر کاربردترین بالن ها "بالن ته صاف" و بالن "ته گرد" است.  از بالن برای حرارت  دادن مایعاتی استفاده می‌شود که لازم است همه ی آن به طور  یکنواخت گرم شود.بیشترین کاربرد بالن شیشه‌ای در تقطیر مواد است. بالن حجمی هنگامی استفاده می‌شود که حجم مشخصی از مایع را در آزمایشی مورد استفاده فرار می‌دهیم

ترازو

ترازوهایی که در آزمایشگاه استفاده می‌شوند متنوعند؛ از جمله ترازوهای یک کفه‌ای، دو کفه‌ای و ترازوهای دیجیتال

لیوان آزمایشگاهی یا بشر

 لیوان آزمایشگاهی که دارای دو نوع شیشه ای و پلاستیکی می باشد .از بشر برای برداشتن حجم معینی از مایعات و گرم کردن محلول ها ، تهیه محلول ها حل کردن مواد و انتقال محلول ها استفاده می گردد. بشر اندازه های حجمی متفاوتی دارد. آن را روی سه پایه و توری نسوز قرار می دهند. برای تبخیر ،گرم کردن،صاف کردن وغیره…  کاربرد دارد. با توجه به حجم آن مشخصمیشود مانند: ۶۰۰ سی سی، ۲۵۰سی سی ، ۱۰۰۰ سی سی  

بوته آزمایشگاهی ظرف مخروطی (مخروط ناقص) شبیه انگشتانه میباشد که لبه های آن کاملاً صاف و جداره های داخلی و خارجی آن صاف و صیقلی است. اگرچه بوته آزمایشگاهی را از جنس فلز (بویژه از نیکل). گرافیت و سفال (بوته گلی یا سفالی) نیز می سازند اما این بوته ها عمدتاً از جنس چینی تهیه می شود و معمولاً دارای سرپوش هستند.وسیلهی فلزی وچینی كه برای سوزاندن و یا ذوب كردن مواد به كار برده خواهد شد.




:: بازدید از این مطلب : 201
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 4 مرداد 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: